ORDIN nr. 1.030 din 20 august 2009 (*actualizat*)
privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitara pentru proiectele de
amplasare, amenajare, construire si pentru functionarea obiectivelor ce
desfasoara activitati cu risc pentru starea de sanatate a populatiei
(actualizat pana la data de 26 martie 2012*)
EMITENT: MINISTERUL SANATATII
Data intrarii in vigoare: 01 Septembrie 2009, Forma actualizata valabila la
data de 4 Aprilie 2012
Prezenta forma actualizata este valabila
incepand cu data de 26 Martie 2012, pana la data de
4 Aprilie 2012
---------------- *) Forma actualizată
a acestui act normativ valabila la data de 4 Aprilie 2012 este realizată de
către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul
Electronic" S.A. Piatra-Neamț prin includerea tuturor modificărilor și
completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 251 din 16 martie
2012.
Conținutul acestui act aparține exclusiv S.C. Centrul
Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamț și nu este
un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea
utilizatorilor.
Văzând Referatul de aprobare al
Direcției de control în sănătate publică nr. I.B. 7.173 din 20 iulie
2009,
având în vedere prevederile titlului I "Sănătatea
publică" din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare,
ale Legii nr. 98/1994 privind
stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele legale de igienă și
sănătate publică, republicată,
în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății,
cu modificările și completările ulterioare,
ministrul sănătății emite următorul ordin:
CAP. I
Dispoziții generale
ART. 1
În sensul prezentului ordin, următorii termeni se
definesc astfel:
a) autoritatea competentă este reprezentată de servicii
publice deconcentrate ale Ministerului Sănătății, cu personalitate juridică,
reprezentând autoritatea de sănătate publică la nivel local, precum și
serviciile din cadrul ministerelor cu rețea sanitară proprie;
b) personalul de specialitate desemnat este reprezentat
de personalul desemnat din cadrul serviciului/biroului/compartimentului,
conform atribuțiilor specifice stabilite;
c) riscul reprezintă probabilitatea unor efecte
negative asupra sănătății ca urmare a expunerii la factori fizici, chimici,
biologici și sociali din habitatul uman, cunoscuți sau identificați prin
activități specializate, în condiții specifice;
d) neconformitatea reprezintă nerespectarea unei
prevederi legale specifice domeniului;
e) certificarea conformității este procedura prin care
autoritatea competentă atestă, în scris, conformitatea unui/unei
obiectiv/activități cu reglementările legale în vigoare privind normele de
igienă și sănătate publică specifice domeniului;
f) autorizarea sanitară reprezintă procesul de analiză
și investigație sanitară care condiționează, din punct de vedere tehnic și
juridic, punerea în funcțiune și desfășurarea activității în obiective de
interes public de conformarea la normele de igienă și de sănătate publică;
g) autorizația sanitară de funcționare reprezintă un
act tehnic și juridic eliberat în scris de către autoritatea competentă, prin
care sunt stabilite condițiile și/sau parametrii de funcționare ai unei
activități existente ori de punere în funcțiune a unei activități în obiective
de interes public.
h) asistența de specialitate de sănătate publică este
procedura administrativ-profesională prin care, la cerere, persoanele fizice
sau juridice sunt informate asupra modului de îndeplinire a cerințelor
prevederilor legale în vigoare privind igiena și sănătatea publică la
amplasarea, amenajarea, construirea și modificarea pentru funcționarea unei
unități care desfășoară o activitate cu risc pentru sănătatea populației;
Lit. h) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
i) notificarea de asistență de
specialitate de sănătate publică a conformității reprezintă actul tehnic
eliberat în scris de autoritatea competență prin care sunt stabilite cerințele
prevederilor legale în vigoare privind igiena și sănătatea publică la
amplasarea, amenajarea, construirea sau modificarea pentru funcționarea unei
unități care desfășoară o activitate cu risc pentru sănătatea populației;
Lit. i) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
j) notificarea de certificare
de sănătate publică a conformității reprezintă actul tehnic eliberat în scris
de autoritatea competentă prin care sunt stabilite cerințele prevederilor
legale în vigoare privind conformitatea unui obiectiv/unei activități cu
reglementările legale în vigoare privind normele de igienă și sănătate publică
specifice domeniului;
Lit. j) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
k) viza anuală reprezintă
confirmarea în scris de către autoritatea locală de sănătate publică privind
respectarea conformității cu autorizarea sanitară eliberată anterior.
Lit. k) a
art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 2
(1) Scopul procedurilor de reglementare sanitară pentru
proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea
obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru
starea de sănătate îl constituie prevenirea situațiilor care ar putea determina
îmbolnăvirea populației.
(2) Procedurile de reglementare sanitară pentru
proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea
obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate sunt
următoarele:
a) autorizarea sanitară a funcționării în baza
declarației pe propria răspundere;
b) autorizarea sanitară a funcționării în baza
referatului de evaluare;
c) certificarea conformității cu normele de igienă și
sănătate publică;
Lit. c) a alin. (2) al art. 2 a fost modificată de pct. 2
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
d) asistență de specialitate
de sănătate publică, la cererea persoanelor fizice și juridice.
e) viza anuală.
Lit. e) a
alin. (2) al art. 2 a fost introdusă
de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 3
(1) Autorizarea sanitară în baza declarației pe propria
răspundere este procedura administrativă prin care
autoritatea competentă înregistrează declarația pe propria răspundere
referitoare la respectarea reglementărilor legale incidente domeniului și este
înștiințată și solicitată pentru verificarea conformității.
(2) Autorizarea sanitară a funcționării în baza
referatului de evaluare este procedura administrativă
prin care autoritatea competentă evaluează conformitatea obiectivului,
întocmește referatul de evaluare și eliberează autorizația sanitară de
funcționare sau notificarea de respingere a acesteia.
(3) Certificarea conformității cu normele de igienă și
sănătate publică este procedura administrativă prin
care se efectuează evaluarea conformității cu reglementările legale privind
sănătatea publică pentru obiective în funcțiune, care desfășoară activități cu
risc pentru sănătatea populației.
Alin. (3) al
art. 3 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(4) Asistența de specialitate de sănătate publică este procedura administrativ-profesională prin care, la
cerere, persoanele fizice sau juridice sunt informate asupra modului de
îndeplinire a cerințelor prevederilor legale în vigoare privind igiena și
sănătatea publică la amplasarea, amenajarea, construirea și modificarea pentru
funcționarea unei unități care desfășoară o activitate cu risc pentru sănătatea
populației.
Alin. (4) al
art. 3 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 4
(1) Tarifele de autorizare sanitară în baza referatului
de evaluare, certificare a conformității și asistența de specialitate de
sănătate publică sunt prevăzute în anexa nr. 1
"Lista cuprinzând tarifele pentru procedurile de reglementare
sanitară".
(2) Sumele încasate pentru autorizarea sanitară în baza
referatului de evaluare se costituie în venit la bugetul statului de către
autoritatea competentă.
(3) Sumele încasate din activitatea de certificare a
conformității și asistența de sănătate publică rămân la nivelul autorităților
competente, constituind venituri proprii ale acestora.
(4) Pentru autorizarea sanitară în baza declarației pe
propria răspundere nu se percep tarife.
(5) Abrogat.
Alin. (5) al
art. 4 a fost abrogat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(6) Pentru eliberarea în regim de urgență a autorizației sanitare în baza referatului de evaluare,
asistența de specialitate în sănătate publică, certificarea conformității se
percepe solicitantului un tarif suplimentar, conform prevederilor anexei nr. 1.
Alin. (6) al art. 4 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(7) Eliberarea în regim de urgență se
realizează în termen de maximum 5 zile lucrătoare.
Alin. (7) al
art. 4 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(8) Sumele
încasate ca tarife suplimentare se constituie venituri proprii ale autorității
competente.
Alin. (8) al
art. 4 a fost introdus de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
CAP. II
Autorizarea sanitară în baza declarației pe propria
răspundere
ART. 5
Procedura autorizării sanitare a funcționării în baza
declarației pe propria răspundere se aplică tuturor persoanelor fizice sau
juridice care desfășoară una dintre activitățile cuprinse în anexa nr. 2 și
care nu sunt supuse înregistrării la registrul comerțului.
ART. 6
(1) Documentele necesare pentru solicitarea
autorizației sanitare de funcționare în baza declarației pe propria răspundere
sunt:
a) cererea de autorizare și documentele specifice
obiectivului/activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
Lit. a) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 8
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
b) declarația pe propria
răspundere semnată, după caz, de managerul unității/administrator și/sau
titularul activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 a) sau 4 b), după caz.
(2) Documentațiile se transmit personalului de
specialitate desemnat în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
(3) Autoritatea competentă eliberează autorizația
sanitară de funcționare în baza declarației pe propria răspundere, al cărei
model este prevăzut în anexa nr. 5,
și în termen de 30 de zile lucrătoare personalul de specialitate desemnat
verifică obiectivul pentru a constata conformitatea cu normele de igienă și
sănătate publică și/sau alte reglementări legale.
Alin. (3) al
art. 6 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(4) Dacă se constată neconformități, în funcție de
gravitatea acestora și, implicit, riscul pentru starea de sănătate, se acordă un termen de remediere de maximum 30 de zile și se comunică
acest lucru solicitantului.
(5) După expirarea termenului acordat pentru conformare
se efectuează recontrolul și orice neconformitate se sancționează conform
legislației în vigoare.
ART. 7
(1) Pentru autorizarea sanitară a unităților publice
aflate în proiecte de reabilitare, care desfășoară una dintre activitățile
cuprinse în anexa nr. 2, solicitantul trebuie să depună la autoritatea
competentă următoarele documente:
a) cererea de autorizare, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 3;
b) declarația pe propria răspundere semnată, după caz,
de managerul unității/administrator și/sau titularul activității, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4 a) sau 4 b), după caz;
c) programul activităților în derulare pentru
conformarea la reglementările legale în vigoare specifice domeniului, cu
termene de îndeplinire și responsabilități, semnat de managerul
unității/administrator și/sau titularul activității;
d) dovada existenței surselor de finanțare pentru
activitățile cuprinse în programul de conformare;
e) după caz, solicitare de asistență de specialitate de
sănătate publică, pentru a stabili programul de măsuri în vederea conformării
la prevederile legale.
(2) Documentațiile se transmit personalului de
specialitate desemnat în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
(3) Personalul de specialitate desemnat analizează
documentația și, după caz, efectuează evaluarea obiectivului pentru stabilirea
programului de măsuri în vederea conformării și propune conducerii autorității
competente eliberarea autorizației sau a notificării privind respingerea
acesteia.
(4) Modelul notificării de respingere a autorizației
sanitare este prevăzut în anexa nr. 6.
ART. 8
Termenul pentru eliberarea autorizației sanitare de
funcționare în baza declarației pe propria răspundere este
de maximum 20 de zile lucrătoare.
CAP. III
Autorizarea sanitară în baza referatului de evaluare
ART. 9
(1) Procedura autorizării sanitare în baza referatului
de evaluare se aplică activităților/obiectivelor, la solicitarea titularilor
activităților, indiferent de forma de organizare juridică.
(2) Solicitarea și obținerea autorizației sanitare de
funcționare prin parcurgerea procedurii de evaluare sunt obligatorii pentru
desfășurarea următoarelor activități:
a) tratarea și distribuția apei potabile;
b) îmbutelierea apei potabile;
c) fabricarea gheții pentru consum uman din apă
potabilă;
d) amenajarea zonelor naturale de îmbăiere;
e) activități de asistență medicală spitalicească;
f) activități de asistență medicală generală;
g) activități de asistență medicală specializată;
h) activități de asistență stomatologică;
i) activități ale centrelor de îngrijire medicală;
j) activități ale centrelor de recuperare psihică și de
dezintoxicare, exclusiv spitale;
k) activități ale căminelor de bătrâni și ale căminelor
pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure;
l) alte activități referitoare la sănătatea umană,
conform reglementărilor legale în vigoare.
Art. 9 a fost modificat de pct. 10
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 10
(1) În vederea obținerii autorizației sanitare de
funcționare, solicitantul depune la autoritatea competentă următoarea
documentație:
a) cerere semnată de titularul
activității/administrator;
b) dosarul tehnic, conform reglementărilor legale
specifice, în vigoare;
c) dovada de achitare a tarifului de autorizare
sanitară, după caz;
d) declarația pe propria răspundere că spațiul pentru
care se solicită autorizarea este deținut legal și nu face obiectul vreunui
litigiu;
e) în funcție de specificul activității se pot solicita
și alte documente care să ateste îndeplinirea cerințelor legale incidente domeniului.
Acestea vor fi prezentate de solicitant în etapa de evaluare a
obiectivului.
(2) Dacă documentația nu este completă și corect
întocmită din punctul de vedere al informațiilor tehnice oferite, în termen de
maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării se comunică în scris
acest lucru solicitantului, precizându-se documentele care vor fi refăcute.
Alin. (2) al
art. 10 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(3) Activitățile de verificare a conformității cu
normele de igienă și sănătate publică și/sau alte reglementări legale în
vederea eliberării autorizației sanitare de funcționare se realizează de către
personalul de specialitate desemnat pentru domeniul de activitate supus
autorizării.
(4) Rezultatul verificării conformării va fi consemnat într-un referat de evaluare.
Conținutul-cadru al referatului de evaluare este
prevăzut în anexa nr. 7.
(5) În urma verificării conformării, dacă sunt
îndeplinite condițiile prevăzute de legislația în vigoare, autoritatea
competentă va emite autorizația sanitară de
funcționare.
(6) Modelul autorizației sanitare de funcționare emise
în baza referatului de evaluare este prevăzut în anexa
nr. 8.
(7) În cazul constatării de neconformități, pentru
obiectivele aflate în funcțiune, în urma evaluării riscului pentru sănătate, se
acordă un termen de remediere de maximum 30 de zile,
care este notificat solicitantului. Pentru obiectivele nou-înființate care nu
desfășoară încă activități, termenul de remediere este
stabilit de comun acord cu titularul activității.
(8) Dacă la reevaluarea obiectivului se constată că nu
au fost remediate neconformitățile semnalate, se respinge autorizarea sanitară.
(9) Procedura de autorizare sanitară se poate relua
după remedierea neconformităților.
ART. 11
(1) În cazul unităților sanitare cu paturi se poate
elibera autorizație sanitară de funcționare cu program de conformare în
următoarele situații:
a) funcționarea nu implică riscuri majore pentru mediu
și comunitate;
b) neconformitățile constatate nu pot fi remediate în
termenul legal de 30 de zile din cauze obiective.
Alin. (1) al
art. 11 a fost modificat de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(2) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la
luarea deciziei de emitere a autorizației sanitare de funcționare cu program de
conformare, solicitantul depune un proiect de program de conformare cu termene
realizabile, cu responsabilități și cu identificarea costurilor și surselor de
finanțare necesare realizării măsurilor programului de conformare.
(3) Autoritatea competentă analizează proiectul, îl
acceptă sau dispune completarea ori refacerea acestuia.
(4) La elaborarea programului de conformare se iau în considerare următoarele:
a) constatările autorității competente cu ocazia
evaluării efectuate;
b) concluziile privind riscul pentru starea de sănătate
a populației rezultat din funcționarea obiectivului;
c) rezultatele monitorizărilor anterioare.
(5) Autoritatea competentă acceptă programul de
conformare numai dacă solicitantul:
a) dovedește că modificările pentru conformarea imediată
nu sunt fezabile tehnic și/sau economic;
b) își asumă responsabilitatea pentru monitorizarea
factorilor de risc cunoscuți și identificați în perioada derulării lucrărilor
în vederea conformării și aplicarea acțiunilor corective în vederea limitării
efectelor acestora, după caz;
c) se angajează să asigure fondurile necesare pentru
realizarea programului de conformare la termenele propuse.
(6) Durata programului de conformare nu poate depăși 6
luni.
(7) Pentru unitățile sanitare cu paturi, a căror
conformare necesită activități complexe și investiții majore, se va elabora un program-cadru de conformare pentru o perioadă
de până la 5 ani și un program operațional pentru anul în curs. După această perioadă, unitățile sanitare care nu se conformează
normelor de igienă și sănătate publică în vigoare se închid.
Alin. (7) al
art. 11 a fost modificat de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(8) Autorizația sanitară cu program de conformare are
caracter temporar, urmând ca la expirarea termenului, în condițiile realizării
integrale a măsurilor programului de conformare, să se elibereze autorizația
sanitară de funcționare definitivă.
(9) Termenele de conformare pentru neconformitățile
constatate, care sunt condiții pentru autorizarea sanitară a funcționării
unității, se acordă corelat cu angajamentele obiective, documentate.
ART. 12
(1) Pentru unitățile sanitare cu paturi care își
desfășoară activitatea în mai multe locații se eliberează o singură autorizație
sanitară de funcționare.
(2) Pentru fiecare locație se va
întocmi câte o anexă la autorizația sanitară de funcționare a unității
sanitare, care va cuprinde următoarele date: denumirea unității sanitare,
secția/secțiile, adresa, structura funcțională, după caz, activitățile
administrative, numărul de angajați.
(3) În cazul în care autorizarea sanitară se face cu
program de conformare, pentru fiecare unitate sanitară se va
elabora un singur program de conformare.
(4) Autorizația sanitară de funcționare a unităților
sanitare cu paturi este valabilă un an. Cu 30 de zile
înainte de expirarea valabilității autorizației, titularul va solicita vizarea
acesteia.
Alin. (4) al
art. 12 a fost introdus de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 13
Termenul de soluționare a cererii de autorizare este de 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia
sau de la data completării documentației.
ART. 14
(1) Autorizația sanitară de funcționare eliberată în
baza referatului de evaluare pentru toate obiectivele/activitățile indiferent
de forma de organizare, cu excepția unităților sanitare cu paturi, este valabilă atât timp cât nu s-au modificat condițiile
care au stat la baza emiterii ei.
(2) Titularul autorizației sanitare are obligația să
solicite anual vizarea autorizației sanitare de funcționare.
Art. 14 a fost modificat de pct. 14
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 15
Abrogat.
Art. 15 a fost abrogat de pct. 15
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 16
Pentru nerespectarea normelor igienico-sanitare,
personalul de specialitate desemnat aplică reglementările legale în vigoare
referitoare la contravențiile privind stabilirea și sancționarea
contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice.
Art. 16 a fost modificat de pct. 16
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
CAP. IV
Certificarea conformității și asistența de specialitate
de sănătate publică
ART. 17
(1) Certificarea conformității cu normele de igienă și
sănătate publică se aplică, la cererea titularului activității, în vederea
evaluării conformității cu reglementările legale privind sănătatea publică
pentru obiective în funcțiune, care desfășoară activități cu risc pentru starea
de sănătate a populației.
(2) Documentația necesară pentru certificarea
conformității se compune din:
a) cerere și documente aferente specifice domeniului
activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
Lit. a) a alin. (2) al art. 17 a fost modificată de pct. 17
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
b) memoriul tehnic în care
este descris modul de îndeplinire a cerințelor prevăzute de reglementările
legale specifice domeniului de activitate;
c) dovada achitării tarifului de certificare.
(3) Documentația se depune la autoritatea competentă,
fiind soluționată de personalul de specialitate desemnat.
(4) Pentru soluționarea cererii de certificare a
conformității cu normele de igienă, sănătate publică și alte reglementări
specifice domeniului de activitate, după ce s-a
analizat documentația depusă și s-a efectuat evaluarea obiectivului,
autoritatea competentă eliberează o notificare scrisă.
(5) Notificarea va cuprinde
concluziile privind conformarea la reglementările legale specifice în vigoare.
Notificarea este valabilă atât timp cât nu se modifică
datele din memoriul tehnic.
Alin. (5) al
art. 17 a fost modificat de pct. 18 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(6) Dacă sunt constatate neconformități, acestea se
comunică solicitantului specificându-se actele normative ale căror prevederi nu
sunt îndeplinite.
ART. 18
(1) Documentația necesară pentru asistența de
specialitate de sănătate publică se compune din:
a) cerere și documente aferente specifice domeniului
activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
Lit. a) a alin. (1) al art. 18 a fost modificată de pct. 19
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
b) schița de amplasare în zonă, cu menționarea
vecinătăților imediate, după caz;
c) proiectul obiectivului din care să reiasă circuitele
funcționale, destinația spațiilor și suprafețele acestora, după caz;
d) memoriul tehnic privind descrierea obiectivului și a
activității care se desfășoară sau se va desfășura în acesta, după caz;
e) dovada achitării tarifului de asistență de
specialitate de sănătate publică.
(2) Cererile de asistență de specialitate de sănătate
publică se soluționează de către personalul de specialitate desemnat.
(3) Personalul de specialitate analizează și evaluează
conformarea proiectului la normele de igienă și sănătate publică și/sau la alte
reglementări legale, efectuează evaluarea obiectivului, după caz, și eliberează
notificarea privind respectarea legalității, inclusiv propuneri de modificare
și recomandări pentru asigurarea conformității.
ART. 19
(1) Soluționarea cererilor de certificare a
conformității și asistență de specialitate de sănătate publică se va face în maximum 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea
acestora.
Alin. (1) al
art. 19 a fost modificat de pct. 20 al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
(2) Notificarea va fi semnată
de conducerea autorității competente.
CAP. V
Dispoziții finale
ART. 20
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă prevederile Ordinului ministrului sănătății și familiei nr.
117/2002 privind
aprobarea Procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare,
construcție, amenajare și reglementare sanitară a funcționării obiectivelor și
a activităților desfășurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării
în registrul comerțului, și a Procedurilor de reglementare sanitară a punerii
pe piață a substanțelor și produselor noi sau importate pentru prima dată și
destinate utilizării ori consumului uman, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, cu modificările
ulterioare, art. 2 din anexa la Ordinul
ministrului sănătății publice nr. 1.338/2007 pentru
aprobarea Normelor privind structura funcțională a cabinetelor medicale și de
medicină dentară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 22 august 2007,
art. 5 lit. c), art. 8 alin. (1) și art. 9 alin. (1) din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind
condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un
spital în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 15
august 2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte
dispoziții contrare.
ART. 20^1
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, pentru
obiectivele a căror activitate necesită vizarea anuală autorizația sanitară de
funcționare este valabilă 12 luni de la eliberarea
acesteia.
Art. 20^1 a fost introdus de pct. 21
al art. I din ORDINUL nr. 251 din 16
martie 2012,
publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ART. 21
Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătății, direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București
și serviciile medicale din structura ministerelor cu rețea sanitară proprie vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 22
Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă
din prezentul ordin.
ART. 23
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul sănătății,
Ion
Bazac
București, 20 august 2009.
Nr. 1.030.
ANEXA 1
LISTA
cuprinzând tarifele pentru procedurile de reglementare sanitară
*T*
Nr. crt. |
Denumirea procedurilor de reglementare sanitară |
Tariful (lei) |
1 |
Autorizare sanitară în baza referatului de evaluare |
300 |
2 |
Certificarea conformității |
200 |
3 |
Asistență de specialitate de sănătate publică |
200 |
4 |
Tarif suplimentar pentru rezolvarea în regim de urgență |
50 |
5 |
Acordare viză anuală |
200 |
NOTĂ:
Tarifele nu includ contravaloarea investigațiilor
necesare evaluării riscului asupra sănătății populației.
Anexa 1 a fost
înlocuită cu anexa 1 din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196
din 26 martie 2012, conform pct. 22 al art. I din același act normativ.
ANEXA 2
LISTA
activităților
care se autorizează în baza
declarației
pe propria răspundere (coduri CAEN)
1011 - Prelucrarea și conservarea cărnii
1012 - Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre
1013 - Fabricarea produselor din carne (inclusiv din
carne de pasăre)
1020 - Prelucrarea și conservarea peștelui
1031 - Prelucrarea și conservarea cartofilor (producție
chips-uri)
1032 - Fabricarea sucurilor de fructe și legume
1039 - Prelucrarea și conservarea fructelor și
legumelor n.c.a.
1041 - Fabricarea uleiurilor și grăsimilor
1042 - Fabricarea margarinei și a altor produse
comestibile similare
1051 - Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor
1052 - Fabricarea înghețatei
1061 - Fabricarea produselor de morărit
1062 - Fabricarea amidonului și a produselor de amidon
1071 - Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a
produselor proaspete de patiserie
1072 - Fabricarea biscuiților și pișcoturilor;
fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
1082 - Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și
a produselor zaharoase
1083 - Prelucrarea ceaiului și a cafelei
1084 - Fabricarea condimentelor și ingredientelor
1085 - Fabricarea de mâncăruri preparate
1086 - Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate
și alimentelor dietetice
1089 - Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
1101 - Distilarea, rafinarea și mixarea băuturilor
alcoolice
1102 - Fabricarea vinurilor din struguri
1104 - Fabricarea altor băuturi nedistilate, obținute
prin fermentare
1105 - Fabricarea berii
1106 - Fabricarea malțului
1107 - Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice;
producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate
3811 - Colectarea deșeurilor nepericuloase
3812 - Colectarea deșeurilor periculoase
3821 - Tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase
3822 - Tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase
4711 - Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate,
cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun
4721 - Comerț cu amănuntul al fructelor și legumelor
proaspete, în magazine specializate
4722 - Comerț cu amănuntul al cărnii și al produselor
din carne, în magazine specializate
4723 - Comerț cu amănuntul al peștelui, crustaceelor și
moluștelor, în magazine specializate
4724 - Comerț cu amănuntul al pâinii, produselor de
patiserie și produselor zaharoase, în magazine specializate
4729 - Comerț cu amănuntul al altor produse alimentare,
în magazine specializate
4781 - Comerț cu amănuntul al produselor alimentare,
băuturilor și produselor din tutun efectuat prin standuri, chioșcuri și piețe
5510 - Hoteluri și alte facilități de cazare similare
5520 - Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade
de scurtă durată
5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere
5590 - Alte servicii de cazare
5610 - Restaurante
5621 - Activități de alimentație (catering) pentru
evenimente
5629 - Alte servicii de alimentație n.c.a.
5630 - Baruri și alte activități de servire a
băuturilor
8510 - Învățământ preșcolar
8520 - Învățământ primar
8531 - Învățământ secundar general
8532 - Învățământ secundar, tehnic sau profesional
8541 - Învățământ superior nonuniversitar
8542 - Învățământ superior universitar
8551 - Învățământ în domeniul sportiv și recreațional
8552 - Învățământ în domeniul cultural (limbi străine,
muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)
8559 - Alte forme de învățământ n.c.a.
8560 - Activități de servicii suport pentru învățământ
8790 - Alte activități de asistență socială, cu cazare
n.c.a.
8891 - Activități de îngrijire zilnică pentru copii
8899 - Alte activități de asistență socială, fără
cazare n.c.a.
9311 - Activități ale bazelor sportive
9312 - Activități ale cluburilor sportive
9319 - Alte activități sportive
9329 - Alte activități recreative și distractive n.c.a.
9601 - Spălarea și curățarea (uscată) articolelor
textile și a produselor din blană
9602 - Coafură și alte activități de înfrumusețare
9604 - Activități de întreținere corporală
----------
Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa 2 din ORDINUL
nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012,
conform pct. 23 al art. I din același act normativ.
ANEXA 3
Autoritatea competentă ............................
Nr. ......./......../..........
CERERE
Subsemnatul (a), ......................, cu domiciliul
în localitatea .............., județul ............., str. ..............,
bl./sc./et./ap. .................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria
......... nr. .............., eliberat(ă) de
............... la data de ................, în calitate de ................. al ......................., cu sediul în ............,
telefon ...................., fax .............., înmatriculată la registrul
comerțului sub nr. ................, având codul fiscal nr.
........ din ............., solicit ..............
pentru .............., situat la .../(adresa)/........., având ca obiect de
activitate: ..../(cod CAEN)/........., structura funcțională:
.....................
Anexez la cerere documentația solicitată, completă, și
anume:
a) memoriul tehnic;
b) planul de situație cu încadrarea în zonă;
c) schițe cu detalii de structură funcțională și dotări
specifice profilului de activitate;
d) actul de înființare al solicitantului;
e) acte doveditoare privind deținerea legală a
spațiului;
f) Chitanța de plată a tarifului de
autorizare/certificare/asistență de sănătate publică/viză nr. ...... din data de ............, în valoare de ........... lei.
Data (completării) .............. Semnătura
..................
----------
Anexa 3 a fost înlocuită cu anexa 3 din ORDINUL
nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196
din 26 martie 2012, conform pct. 24 al art. I din același act normativ.
ANEXA 4 a)
Anexă la ASF nr. .............
Nr. înregistrare autoritate competentă Nr. înregistrare
solicitant
..............................
................................
DECLARAȚIE
referitoare
la condițiile igienico-sanitare
Subsemnatul (a), ..................,
în calitate de ................. al ................,
cu sediul în localitatea ......................., str. .............. nr. ......., sectorul ....., având codul fiscal
............, declar următoarele pe propria răspundere, cunoscând că
declarațiile false sunt pedepsite conform legii:
În sediul din localitatea ..................., str.
..................., sectorul/județul ..................., se desfășoară
activitatea/activitățile (cod
Sunt asigurate următoarele:
1. Obiectivul are structura funcțională conform
Ordinului ministrului sănătății nr. ...... (se enumeră
spațiile/încăperile, destinația acestora, suprafața):
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
2. Posed următoarele dotări și echipamente specifice
activității desfășurate:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
3. Dețin acordul asociației de proprietari și al
locatarilor din imediata vecinătate, conform Legii locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările
ulterioare (pentru obiective aflate în imobile colective): Da/Nu
4. În obiectiv sunt asigurate următoarele utilități:
4.1. apă potabilă - în sistem
centralizat;
- din sursă proprie (puț forat, fântână cu hidrofor,
buletin de analiză apă potabilă nr. ....... din data ..............
4.2. apă caldă: - Da/Nu
.................
4.3. canalizare: - racord la
sistem public;
- alt sistem de evacuare a apei reziduale menajere.
5. Evacuarea deșeurilor menajere se face conform Contractului
nr. ....../.... încheiat cu .....
6. Nr. angajați .........
7. Mă angajez să respect reglementările legale în
vigoare specifice domeniului meu de activitate.
Data .................. Semnătura .....................
ANEXA 4 b)
Abrogată
----------
Anexa 4 b) a fost abrogată de pct. 25 al art. I
din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
ANEXA 5
-
model -
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
Autoritatea competentă
AUTORIZAȚIE
SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
în
baza declarației pe propria răspundere
Autorizația sanitară de funcționare în baza declarației
pe propria răspundere va cuprinde cel puțin următoarele informații:
La cererea ................., în calitate de ................. al
............, cu sediul în .................., cod fiscal/CUI ............,
având în vedere Declarația pe propria răspundere nr. ......../..........
referitoare la condițiile igienico-sanitare, în baza Legii nr.
............ și a ......................, se acordă:
AUTORIZAȚIE
SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
Nr.
..../....../........
pentru obiectivul: ...................,
situat în ..................., având ca obiect de activitate ....../(cod
Director,
.....................................
Semnătura
și ștampila autorității competente
NOTĂ:
Titularul autorizației este obligat:
- să solicite în scris schimbarea autorizației sanitare
de funcționare în cazul modificării în structura funcțională a unității sau a
condițiilor de igienă asigurate la data autorizării;
- să aplice și să respecte normele antiepidemice și de
igienă în vigoare.
----------
Anexa 5 a fost înlocuită cu anexa 4 din ORDINUL
nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012,
conform pct. 26 al art. I din același act normativ.
ANEXA 6
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
Autoritatea competentă
NOTIFICARE
DE RESPINGERE A AUTORIZAȚIEI SANITARE
-
model -
Către
...........................................................................
Ca urmare a solicitării dumneavoastră înregistrate la
................/(se specifică autoritatea
competentă).......... cu nr. ........ din data
........./........., privind autorizarea sanitară a obiectivului
......................., cu sediul în localitatea ....................., str.
................. nr. .........., județul/sectorul
......................, având activitatea ..............................., vă
comunicăm că nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de reglementările
sanitare în vigoare, datorită următoarelor neconformități:
...........................................................................
...........................................................................
..........................................................................,
(precizarea lor și a prevederilor legale cu care nu se
conformează)
menționate în Procesul-verbal de constatare a
conformității/Referatul de evaluare nr. ....................... din data de .................., întocmit de către
.............../(numele, prenumele și specialitatea
medicului).................. .
După remedierea
neconformității/neconformităților veți reveni cu o nouă solicitare de evaluare.
Conducerea
autorității competente,
....................................
ANEXA 7
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
Autoritatea competentă
REFERAT
DE EVALUARE
pentru
autorizarea sanitară
Nr. ...../....../200....
Subsemnatul(a),
..................., în calitate de ................, însoțit/însoțită de
....................... din cadrul
................./(se specifică autoritatea competentă)...................,
serviciul/biroul/compartimentul ..........................., am efectuat la
solicitarea ............../(denumirea solicitantului)..........., cu sediul în
................., înregistrată la ................. nr.
...../......./200.., în prezența domnului/doamnei .................
în calitate de ................, evaluarea
obiectivului ............, cu sediul în localitatea ..................., str.
................ nr. ......., județul/sectorul ..................., cu
activitatea/activitățile (cod
1. S-au evaluat condițiile de desfășurare a
activității/activităților:
...........................................................................
...........................................................................
(precizarea prevederilor legale pentru fiecare tip de
activitate autorizată)
2. Structura constructivă și circuitele funcționale
sunt conforme prevederilor:
...........................................................................
(precizarea prevederilor legale pentru fiecare tip de
activitate autorizată)
3. Tehnologia de fabricație și dotările cu echipamente,
instalații, utilaje și mobilier sunt conforme prevederilor:
...........................................................................
4. Analiza de conformitate la condițiile
igienico-sanitare privind:
a) iluminatul
.....................................................................................................................
|___DA__|___NU__|
b) asigurarea ventilației
....................................................................................................
|___DA__|___NU__|
c) asigurarea încălzirii (microclimat)
...............................................................................
|___DA__|___NU__|
d) accesibilitate la apa potabilă
........................................................................................
|___DA__|___NU__|
e) asigurarea evacuării apelor uzate menajere .................................................................
|___DA__|___NU__|
f) asigurarea evacuării deșeurilor solide menajere
...........................................................
|___DA__|___NU__|
g) asigurarea evacuării deșeurilor periculoase
.................................................................
|___DA__|___NU__|
(activitățile de asistență medicală)
h) personalul (dotări conform normelor privind
sănătatea și securitatea în muncă) ........
|___DA__|___NU__|
Concluzii:
1. Sunt îndeplinite condițiile pentru eliberarea
autorizației sanitare:
...........................................................................
(precizarea prevederilor legale pentru fiecare tip de
activitate autorizată)
2. Sunt îndeplinite condițiile pentru eliberarea
autorizației sanitare, cu program de conformare anexat:
...........................................................................
3. Nu sunt îndeplinite condițiile
pentru eliberarea autorizației sanitare, deoarece s-au constatat neconformități
privind obiectivul supus autorizării (anexa).
NOTĂ:
În cazul obiectivelor pentru care prevederile legale în
vigoare stabilesc cerințe suplimentare, referatul se completează cu evaluarea
cerințelor specifice.
Medic
specialist/primar,
...........................
ANEXA 8
-
model -
MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
Autoritatea competentă
AUTORIZAȚIE
SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
în
baza Referatului de evaluare
La cererea ....................., în calitate de .................... al
................, cu sediul în ............................, cod fiscal/CUI
...................., înregistrată cu nr. .........., în urma examinării
documentației prezentate și a evaluării obiectivului ........
din ....................., str.
..................................., județul ..........................., de
către ......./(numele și prenumele specialistului)/........., care a întocmit
Referatul de evaluare nr. ........ din
......./........., a rezultat că sunt îndeplinite prevederile reglementărilor
sanitare în vigoare:
.......................................................................
.......................................................................
În baza Legii nr.
....../...... și a .........................,
se acordă:
AUTORIZAȚIE
SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
Nr.
....../....../....
pentru obiectivul: ................... situat în
................., având ca obiect de activitate*): ....../(cod
CAEN)/.........., structura funcțională care se anexează prezentei autorizații
sanitare de funcționare și este parte integrantă din aceasta.
------------
*) Observație: Pentru obiectul de activitate
"Tratarea și distribuția apei potabile" se eliberează, după caz,
autorizația sanitară de funcționare cu derogare, conform reglementărilor
specifice în domeniul apei potabile; programul de conformare se anexează
prezentei autorizații sanitare de funcționare cu derogare și este
parte integrantă din aceasta.
Director,
...........................................
Semnătura
și ștampila autorității competente
Viza anuală: data: ............... LL/ZZ/AN ( )
data:
............... LL/ZZ/AN ( )
data:
............... LL/ZZ/AN ( )
NOTĂ:
Titularul autorizației este
obligat:
- să solicite în scris schimbarea autorizației sanitare
de funcționare în cazul modificării în structura funcțională a unității sau a
condițiilor de igienă asigurate la data autorizării;
- să aplice și să respecte normele de igienă și
sănătate publică în vigoare.
----------
Anexa 8 a fost înlocuită cu anexa 5 din ORDINUL
nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012,
conform pct. 27 al art. I din același act normativ.